شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: عضو هیات پذیرش شرکت بورس کالای ایران از عرضه مرغ منجمد تا تابستان امسال در بورس کالا خبر داد

به گزارش همشهری، روز گذشته هیات پذیرش بورس کالای ایران، مجوز عرضه 6 محصول جدید را در این بورس صادر کرد که یکی از این محصولات مرغ منجمد است.

به این ترتیب با آزاد‌سازی‌ قیمت مرغ منجمد، شرایط عرضه این محصول در بورس کالا به‌وجود آمد و از این پس با حذف واسطه‌ها قیمت این محصول به‌صورت واقعی‌تری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

هر چند هنوز عرضه محصولات کشاورزی در بورس، رونق چندانی پیدا نکرده است اما فعالان بازار امیدوارند با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا، معاملات رینگ کشاورزی با رونق مواجه شود.

به اعتقاد کارشناسان، با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا که یک محصول پر مصرف در ایران محسوب می‌شود راه برای عرضه محصولات دیگر کشاورزی و همچنین افزایش داد وستد محصولات کشاورزی دراین بورس باز می‌شود. روند عرضه و تقاضا و حذف دلالان در بورس باعث می‌شود تا محصول با قیمت واقعی تری به دست مصرف‌کننده برسد.

در واقع بورس‌های کالایی، حافظ منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند و این به‌دلیل دادوستد شفافی است که در این بازارها انجام می‌شود و نقش دلال‌ها در این بازار نسبت به بازارهای سنتی محدودتر است.

با شفاف‌شدن و واقعی‌شدن قیمت‌ها که جزء وظایف بورس‌های کالایی است نظام توزیع اصلاح می‌شود. کارشناسان معتقدند که محصولاتی مانند آرد گندم، قند، شکر و گندم نیز باید هر چه سریع‌تر وارد بورس کالا شوند.

محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیات پذیرش بورس کالای ایران در مورد پذیرش مرغ منجمد در بورس کالا گفت: در جلسه هیات پذیرش بورس کالا که برای بررسی پذیرش و ورود 7 محصول جدید تشکیل شد، اعضای این هیات با پذیرش 6 محصول در بورس کالا موافقت کردند که یکی از این محصولات مرغ منجمد بود.

او در پاسخ به این پرسش که معاملات این محصول از چه زمانی در بورس آغاز می‌شود افزود: به‌طور معمول 2ماه پس از صدور مجوز از سوی هیات پذیرش، مراحل عملیاتی معاملات آغاز می‌شود؛ به این ترتیب معاملات مرغ منجمد نیز حداکثر از تابستان امسال در بورس آغاز خواهد شد.

او در ادامه توضیح داد: مرغ منجمد به درخواست اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران در بورس کالا پذیرفته شد. به‌گفته او، تمام اتحادیه‌های مرغداران سراسر کشور نیز از اعضای این اتحادیه هستند.

خواجه نصیری تصریح کرد: میزان تولید سالانه این اتحادیه 773 هزارو 700 تن گوشت مرغ است که براساس ضوابط پذیرش، این اتحادیه موظف است سالانه حداقل 100هزارتن مرغ منجمد را در بورس کالای ایران عرضه کند.

خواجه نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مبادلات ارز براساس قرارداد‌های آتی در بورس کالا آغاز شود، گفت: طرح انجام معاملات آتی ارز و همچنین اونس طلا در دست بررسی و مطالعه است.

5 محصول دیگر

به‌غیراز مرغ منجمد که عرضه آن در بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت هیات پذیرش در نشست خود مجوز عرضه 5‌محصول دیگر را دررینگ پتروشیمی صادر کرد.

خواجه‌نصیری، در این باره گفت: در این نشست همچنین، موضوع پذیرش بنزین پیرولیز، C4 رافینت، برش سنگین آروماتیک، نیترات آمونیوم، پنتان‌پلاس و پلی‌کربنات مورد بررسی قرار گرفت که به‌جز نیترات آمونیوم، پذیرش سایر کالاها در بورس کالا تصویب شد.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه هیأت پذیرش، مقرر شد پنتان پلاس و بنزین پیرولیز از نیمه دوم سال 88 در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گیرد.

قرارداد آتی ارز؛ به‌زودی

 به گزارش فارس، محمود رضا مدیرروستا از کارشناسان اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درسمینار آموزشی معاملات قراردادهای آتی گفت: قرارداد آتی ارز ( دلار ) به‌زودی در بورس کالا عملیاتی می‌شود.

همچنین علی متولی، مدیر بورس کالای شرکت کارگزاری بهمن با اشاره به افزایش 5/2برابری ارزش معاملات آتی منتهی به اردیبهشت ماه نسبت به اسفند ماه تصریح کرد: درصورتی که مقدمات انجام معاملات الکترونیکی و افزایش روزهای معاملاتی و زمان انجام معاملات سریع‌تر فراهم شود می‌توان رشدی به‌مراتب بیشتر را از بازار انتظار داشت.

کد خبر 80399

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز